söndag 20 april 2008

Sjal i grönt

Nu är även jag igång. Det blev Drops Alpaca garn. Färgen är så klart GRÖN med lite gult i. Har inte stickat något i det garnet förut, men det känns väldigt mjukt och skönt.

Tyvärr fick jag problem redan på andra varvet. Kunde inte begripa vad "tbl" betydde. Kollade på olika ställen med översättning,men hittade ingen förklaring. Hjälp fick jag då av Ulrika på Stickamera. Tack!

Det kanske finns någon mer som inte vet så här kommer hennes förklaring: tbl betyder "through back loop", man stickar alltså två maskor i samma maska = en ökning. p1, k1 tbl blir alltså sticka en avig och sedan, i bakre maskbågen i samma maska, stickar man en rät.

Men det finns fler frågetecken. Nu har jag precis börjat på Chart 3, första varvet. Jag har 89 maskor totalt, men när jag kommer till slutet på varvet så stämmer inget.

Jag har 4 maskor kvar på 1:a varvet i Chart 3. För att kunna göra "K2tog" (sticka två tillsammans) och göra sen YO (omslag) så blir det bara 2 maskor kvar till kanten med mosstickning. Det borde finnas 3 maskor kvar till kanten. Hoppas någon förstår vad jag menar.

Är det någon som kan förklara, eller gör jag trots allt rätt?

2 kommentarer:

Efwa - Medea sa...

Är det kanske så att du stickar 6 maskor innan istället för 5 som det är precis på slutet. På alla andra ställen blir det ju 6 maskor mellan yo och k2tog men på slutet är det bara fem.
Har inte mönstret här men jag har tänkt på det när jag stickar att det är lätt att sticka en maska för mycket.
Lycka till!!

K sa...

Medea:
Tack för förklaringen.
Jag har gjort en egen variant. Provar några varv till få se om det ser bra ut, annars fixar jag till det när jag kommer till färdig bredd.